Boeken

Voor het maken van een goed beeld is vaak onderzoek en studie nodig.

bovenlijf
Marja werkt aan haar beeld.

Boeken kunnen daarbij helpen. Je werkt b.v. zoals Marja aan een dame met lange benen.
Voor het boven lijf gebruikt ze een modelstudie boek “Anatomie voor de kunstenaar” van Sarah Simblet. Dit is een prachtig boek met mooie foto’s en tekeningen. Ze vind erin wat ze zoekt, de opbouw van een arm, de elle boog, de spieren en details over de vormen.

Wanneer je een mensfiguur wilt maken is b.v. dit boek erg leerzaam en plezierig. Het is in het Nederlands te koop, maar dan erg duur. In het Engels en Duits stukken voordeliger.

 

Het meeste leer je natuurlijk van werken met een model, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kunt ook naar jezelf kijken, knijpen en voelen, hoe het in elkaar zit. Het is handig als je iets begrijpt van de opbouw van het menselijk lichaam en de consequenties voor de vorm.

Vogels

Het begin van de aalscholver uit lindehout
Het begin van de aalscholver uit lindehout

Het maken van een vogel uit hout kan heel goed. De gestroomlijnde vorm van het vogellijf laat zich goed uit een stam hakken.
Dit is een mooi stuk lindehout, waaruit Yvonne een aalscholver hakt.

Lindehout
De kop van de aalscholver wordt al zichtbaar.

 

aalscholver
Veel foto’s en tekeningen dienen als studie materiaal.

Als studie materiaal worden foto’s gebruikt. Zo kan Yvonne de vorm van de vogel beter omzetten in hout.
Een andere prachtige vogel is het ijsvogeltje. Hiervoor heb je een veel compacter blok hout nodig. Lidy gebruikt ook lindehout.

lindehout
Een stuk lindehout wordt een ijsvogel.

Ook hier dienen foto’s en tekeningen als voorstudie.

Lindehout
Lindehout hakt makkelijk.

Lindehout hakt makkelijk, de vorm van het vogeltje wordt al zichtbaar.
Zorg wel voor een scherpe bijtel, dan krijg je een mooi resultaat.
Met een rasp kun je het ook goed bewerken en vormen, het oppervlak ziet er dan ruw uit. Door schuren met schuurpapier wordt het mooi glad.

Ijsvogel.
IJsvogel van Lidy.

De vogel krijgt nog een mooie snavel van donker hout. De pootjes worden gemaakt van ijzerdraad.
De aalscholver laat Yvonne ergens op zitten, de poten worden wel van hout. Ze moeten dan iets dikker blijven dan in werkelijkheid want  anders wordt het te kwetsbaar.

 

Waar gaat het om in de beeldhouwkunst?

Joel Shapiro is een kunstenaar die, op het eerste gezicht heel simpele beelden en tekeningen maakt. In zijn beelden en tekeningen onderzoekt hij belangrijke basis vragen van het vak beelden maken.

joelshapiro
Een beeld van Joel Shapiro. Hij werd in 1941 geboren in New York. ( deze tekst komt uit een catalogus van het Stedelijk Museum 1985)

“Verticaliteit is een kernvraag in de beeldhouwkunst.
Hoe krijg je massa van de grond, de lucht in.”
Wanneer je een beeld maakt kom je bijna altijd dit probleem tegen.
Zoals dit beeld hier boven staat kan eigenlijk helemaal niet het valt om.
Bij het maken van een beeld van klei hebben we ook hulp en steun middelen nodig om het overeind te houden, omdat klei van zichzelf de neiging heeft in elkaar te zakken.
Wanneer je een beeld van hout of steen maakt, moet je het zo plaatsen dat het in evenwicht is. Als dat niet zo is of je wilt het zelf anders, zal je het op een contra gewicht moeten zetten (sokkel).
Hoe je dat doet maakt heel veel uit voor de zeggingskracht van je beeld.
Kijk maar naar het beeld hierboven.

Damesachtig.

Klei is een prachtig materiaal om je ideeën in uit te drukken. Je kunt je fantasie er helemaal in uit leven.
Sacha maakt hier een deftige ietwat hooghartige dame. Het werkt goed om vormen te overdrijven, de grote handen, het geprononceerde achterwerk, de neus in de wind en natuurlijk hoort er een hoed bij.
De parelketting is nog in de maak.
Het beeld is hol opgebouwd met worstjes klei.
De eerst opdracht, die ik altijd geef is een vrucht maken opgebouwd van worstjes klei. Je leert zo het materiaal kennen en hoe je een holle vorm kunt opbouwen. Als je het principe eenmaal beheerst kun je er eindeloos mee variëren.

Wanneer je een beeld als deze dame maakt, moet ze altijd hol zijn. Een te groot massief volume aan klei knapt in de oven tijdens het bakken.
Dat dit beeld niet helemaal realistisch is vergroot in dit geval de uitdrukkingskracht.

dame van klei
met de neus ophoog.
dame van klei
Kont naar achteren.

 

Samen twee.

glazuren
Samen twee

Marja heeft een mooie combinatie gemaakt van twee vormen.
Het zijn twee golven met twee hoofden. De vormen zijn gemaakt van zwart bakkende chamotteklei.  Het ene stel is geglazuurd met rode glazuur.  Het andere stel met blauwe glazuur, dat na het opbrengen is weggewassen.  Zo krijg je een heel ander effect en komt de zwart bakkende klei weer te voorschijn.
Er is mooi en secuur gewerkt, de vormen en de randen zijn strak.

Klei kleuren

IJsvogel
IJsvogel van klei met engobe en transparant glazuur.

Klei heeft van zich zelf een kleur, roodbakken, wit bakkend, of zwart bakkend. De kleur variaties kunnen van spierwit tot steenrood, via bruin naar pikzwart zijn. De kleuren die je hier ziet zijn ontstaan door klei slip, dat noemen we engobe.
De glans laag ontstaat door transparant glazuur.
Klei slip geeft wel kleur maar geen glans.

ijsvogel
De ijsvogel van Herman